Windsurfen en internet marketing

windsurfen en internet marketing

Ik heb er lang over nagedacht of ik dit artikel over windsurfen en internet marketing nou wel of niet zou moeten schrijven.

Het is niet bedoeld als een betweterig bericht van een windsurfer die het zo nodig allemaal beter weet, maar meer als een artikel wat bedoeld is om degene die het aangaat de ogen te openen voor de mogelijkheden die er zijn en de omzet die de industrie laat liggen door geen gebruik te maken van de mogelijkheden die deze tijd je bied!

Anyway, daar gaan we…

Asls je al een tijd meedraait in de windsurf lifestyle dan zal het je niet ontgaan zijn…

Windsurfen is een kleine sport.

Helaas maar het is zo!

Doordat het een kleine sport is, zijn er in verhouding weinig beoefenaars van onze mooie sport en hierdoor wordt er dus ook weinig verkocht door de surfshops.

Verbazingwekkend genoeg wordt er door de veelal wat oudere eigenaren van surfshops geen, of in ieder geval te weinig, gebruik gemaakt van de mogelijkheden die het internet ze veelal gratis bied.

Deze mogelijkheden zijn veelal bekend als internet marketing en dat is helaas een vreemd begrip voor veel windsurfers.

De meeste eigenaren van één of meerdere windsurfwinkels hadden deze winkels al voordat het internet om de hoek kwam kijken.

De meeste shop eigenaren zijn door de windsurf lifestyle in deze business gerold en weer andere zijn vooral begonnen omdat in de tijd dat ze hun business plan ontwikkelden windsurfen een booming business was waar ze graag een graantje van mee wilden pikken.

Hallo internet…

Vele hebben lang, heel lang, veel te lang gedacht dat het internet een overbodige kostenpost was waar ze niet aan hoefden te beginnen.

De tijd en energie (om nog maar va geld te zwijgen) die het eigen worden en goed inzetten van dit nieuwe medium met zich meebracht werd veelal gezien als iets wat niet rendabel was voor de kleine windsurfmarkt

Immers, ze hadden een kasboek, een offline lijst met leveranciers gegevens en een bestand met contact gegevens van hun klanten.

In die tijd was het hebben van een vaste telefoonlijn, eventueel een mobieltje voor de modieuze shop bezitters en een fax voor de “snelle” contacten met de leveranciers en importeurs meer dan genoeg om zaken te kunnen doen.

Windsurfen en internet marketing

Het internet werd veelal gebruikt en gezien als een bron van informatie verschaffing en al helemaal niet als een medium waar je geld mee kon verdienen of aan klantenbinding kon doen.

En eigenlijk zijn er zelfs nu in 2017 weinig tot geen windsurf ondernemers die het internet goed inzetten.

Internet marketing is al helemaal een woord waar ze of nog niet van gehoord hebben of iets wat als dromerig wordt gezien net als online geld verdienen.

Internet marketing bied iedereen ongekende kansen

Zonder al teveel uit te wijken…ik ben al jaren ervan overtuigd dat je om geld te verdienen helemaal geen opleiding of diploma meer nodig hebt.

Het internet bied je mogelijkheden war de meeste mensen niet in geloven en dat is prima zo, hierdoor is er weinig concurrentie 🙂

Windsurfen is een dure sport en door gebruik te maken van het internet kan je een leuk (tweede) inkomen opbouwen waar je je surfspullen mee kan bekostigen.

Maar goed ik dwaal af…

Terug naar de windsurfshops in Nederland

Tegenwoordig heeft iedere (of in ieder geval bijna iedere) surfshop wel begrepen dat het internet een medium is waar ze niet meer omheen kunnen.

Maar op een paar uitzonderingen na wordt er weinig of in ieder geval te weinig gebruikt gemaakt van het internet en de kansen die het je kan bieden.

De gemiddelde situatie nu:

Een surfshop is veelal een winkel in een winkelstraat of aan een leuk strand. Al dan niet aangevuld met een webshop (of puur en alleen een webshop).

Bezoekers komen naar de (web)shop en doen al dan niet een aankoop.

Geld wordt betaald en de klant loopt tevreden de shop uit of gaat verder naar een andere internet site.

Vraagt de fysieke shop jouw persoonlijke gegevens aan de balie? Dan zijn ze best al ver. Maar doen ze na jouw aankoop in een webshop ook aan klantenbinding? Veelal niet he?!

En dat is jammer want er kan zoveel meer gedaan worden door een online/offline windsurfwinkel in deze tijd.

Hoe het ook kan

Je kan ook gevraagd worden je emailadres achter te laten in de shop.

Na een paar dagen krijg je een mail met hoe je aankoop bevalt en of je een review achter wilt laten.

Door een autoresponder email serie op te zetten kunnen ze je tips en kortingen geven. Hierdoor binden ze je aan hun shop, de concurrentie is moordend en al krijg je vaak niet dat gevoel ze willen je maar dolgraag aan hun winkel binden.

Een OTO zou een super idee zijn in onze branche (Een OTO is een One Time Offer).

Dat is een eenmalige aanbieding op een product wat in lijn ligt met je laatste aankoop. Je bent door je laatste aankoop een “warme” klant en eerder bereid om weer tot aankoop over te gaan.

Natuurlijk moeten ze dan wel “scarcity” in hun offer verwerken. Bijvoorbeeld in de mail benoemen dat de aanbieding maar 3 dagen geldig is.

Iedere dag tot einde offer een nieuwe mail waar het OTO wordt aangehaald en de laatste dag 2 a 3 mails hierover.

De eerste dag en de laatste dag zullen de meeste verkopen gedaan worden.

En dan is daar nog social media…

Facebook is een geweldig social media kanaal!

Je hebt al je vrienden bij elkaar, vind ik leuk, delen en reageren op van alles en nogwat…je kent het wel.

De meeste windsurfshops hebben ondetussen naast hun prive profiel (waar je mee moet beginnen) ondertussen ook een pagina voor hun shop.

Wat gebeurt er op die pagina’s?

Juist! Veelal een tsunami aan reclame deals uit hun shop en een sporadisch gedeeld bericht.

Is dit hoe een ondernemer Facebook gebruikt? Nee tuurlijk niet!

Facebook gaat om interactie, post regelmatig over een lange periode goede content en je zult gratis je doelgroep bereiken.

Een slimme ondernemer maakt advertenties op Facebook (nergens goedkoper tot nu maar volgend jaar is dat over).

Ik heb geen surfshop en werk ook niet in de branche maar kan je wel vertellen dat Facebook een geweldige manier is om je doelgroep te bereiken.

Stel, je hebt een bezoeker in je winkel, je vraagt of je ergens mee kan helpen, de bezoeker wijst dat af, kijkt rond en verlaat je winkel.

Helaas kan je die nu nooit meer bereiken, maar dat kan anders…

Wist je dat je alle bezoekers op je website, blog of Facebook pagina via Facebook kunt bereiken? Verleid ze om hun emailadres achter te laten en neem ze op in je auto responder emailserie.

Sommige windsurfshops hebben een mogelijkheid om een emailadres op te vangen maar de meeste hebben dat nog niet.

Zo’n opt in mogelijkheid is pas effectief als je in ruil voor het emailadres iets gratis weg geeft. Dat ben ik tot nu toe nog niet tegen gekomen, doe hier je voordeel mee!

Ter afsluiting…

Ik kan hier nog uren over doorgaan maar het idee is denk ik wel duidelijk…

Windsurf ondernemers wil je meer omzet genereren???

Gebruik Facebook!

Maak een blog aan!

Zorg dat je bedrijfs website op WordPress draait!

Begin vandaag nog met email adressen verzamelen!

En, en, en, en….

Voor ik het vergeet, dit nog even voor de windsurfers die niet in de branche werken.

Ik kom hier binnenkort nog een keer op terug met een nieuw artikel…

Wil je gesponserd worden?

Denk out-of-the-box!

Heb je al een eigen WordPress website met een blog?

Heb je al een Facebook pagina?

Heb je al een Youtube kanaal?

Maak foto’s en video’s van alles wat je doet, schrijf reviews, promoot het via Facebook advertenties.

Ga zo vaak mogelijk het water op, documenteer alles en deel het zo vaak als je kunt.

Zorg dat je online overal aanwezig bent.

Zie jezelf als een merk!

Windsurfen heeft nog nagenoeg geen online influencers, echt er ligt een ongekende kans als je er de tijd in wilt steken en er vol voor wilt gaan.

Stop met liken van katten en honden op Facebook en werk aan je eigen merk!

 

 

 

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *