Hoeveel Calorieën Verbrand Je Met Windsurfen?

Hoeveel calorieën verbrand je met windsurfen is een vraag die ik de laatste tijd veel krijg. Om eerlijk te zijn verwacht ik de meest uiteenlopende vragen over windsurfen maar dat deze vraag er zo vaak tussen zit heeft me echt verbaasd.

Blijkbaar zijn er toch meer mensen op zoek naar informatie over het verbranden van calorieën in combinatie met sporten als je zou denken.

Hoog tijd dus om hier eens in te duiken en er een artikel aan te wijden.

Hoeveel calorieën verbrand je met windsurfen?

Hoeveel calorieën verbrand je met windsurfen

Hoeveel calorieën je met windsurfen verbrand hangt vooral af van hoe je windsurft, met welke spullen en hoelang je op het water staat.

Met windsurfen kan je tussen de 100 en 1000 kcal per uur verbranden.

Ben je een windsurf beginner dan moet je niet teveel verwachten van het aantal calorieën dat je verbrand als je op het water staat. Met 100 a 200 kcal ben je er vaak al.

Dat heeft ermee te maken dat je nog niet zo hard gaat en het dus ook niet echt conditie verhogend is.

Ben je al wat gevorderd dan kan je makkelijk 500 kcal per uur verbranden.

Windsurfers die overpowered met slalom gear op het water staan verbranden de meeste calorieën, in dit geval kan je tot 1000 kcal per uur verbranden.

Hoe komt het dat race en speed windsurfers zoveel energie verbranden?

Mannen als Jordy Vonk verbranden dus zo rond de 1000 kilo calorieën per uur. Mocht je Jordy Vonk niet kennen, hij is op wereld niveau de beste slalom windsurfer van Nederland. Ook in het hydrofoil windsurfen doet Jordy het steeds beter.

Dat hij zoveel caloriën verbrand komt doordat professionele race en speed windsurfers overpowered windsurfen om maar zo snel mogelijk te gaan in een wedstrijd.

Door op het randje van controle te balanceren wordt er veel gevraagd van de surfer qua techniek, uithoudingsvermogen en kracht.

Deze mannen surfen in wedstrijden vaak dicht tegen of op hun maximale hartslag waardoor ze heel veel energie nodig hebben.

Deze energie halen ze uit de voeding en de spierkracht die ze het hele jaar opbouwen.

Naast het leren kennen van je materiaal in de meest uiteenlopende omstandigheden hebben ze dus veel spierkracht en gewicht nodig om competitief te zijn in een wedstrijd tegen de beste van de wereld.

Een slalom windsurfer als Jordy houd zich vast aan een bewezen fitness programma waardoor hij op zijn streefgewicht van 90 a 95 kilo komt en blijft.

Zijn fitness plan zorgt voor een laag vet percentage in combinatie met veel spiermassa. Daarnaast heeft hij een ijzersterke conditie nodig om met zo’n uitzonderlijk hoge hartslag te kunnen windsurfen.

Dit alles bij elkaar opgeteld zorgt ervoor dat hij rond de 1000 kcal per uur verbrand op wedstrijd dagen als hij wedstrijden surft.

Maar ook op trainings stages zoals de wintermaanden in El Medano op  Tenerife leven Jordy en zijn collega’s op een streng regime om beter en sterker te worden.

Begin ook met windsurfen (als je af wilt vallen).

Als je nog niet windsurft is het een goed idee om er mee te gaan beginnen, zeker als je met een leuke bezigheid zoveel mogelijk calorieën wilt verbranden. Windsurfen is een geweldige sport!

De sport bied je vele voordelen:

  • Je bent heerlijk heel de dag buiten op het water bezig.
  • Je verbrand overtollig lichaamsvet zonder dat je het in de gaten hebt.
  • Je bouwt spiermassa op (waardoor je nog meer vet verbrand).
  • Je kunt eten wat je wilt zonder aan te komen.
  • Je krijgt er een mooie, gezonde bruine huid van

Maar het leukste is dat het een prachtige sport is!

Hoe kan je nog sneller vet verbranden?

Wil je windsurfen (of surf je al) maar zou je wel wat effectiever aan je lichaam willen werken terwijl je op het water staat?

Dan ben je zeker niet de enige!

Zoals je nu weet kan je door te gaan windsurfen een hoop energie verbranden maar je kan er van alles aan doen om nog meer vet te verbranden.

Drink geen energiedrank meer

Hoe lekker energiedranken ook zijn en hoe de marketing, reclames en gesponsorde pro riders ook hun best doen om je er meer van te laten drinken door je de lifestyle te verkopen.

Het is slecht voor je en niet in de laatste plaats door de overdosis aan toegevoegde suikers die erin zitten.

Windsurfers zoals Robby Naish (gesponsord door Red Bull) staan aan land voor iedere camera te lachen met een blikje Red Bull in de hand of met een petje van dat merk op.

Maar denk je dat top sporters die zo met hun lichaam en prestaties bezig zijn echt zoveel energiedrank drinken?

Het zou me niets verbazen als er een drankje als Isostar of gewoon water in de blikjes en bidons, die ze overal mee naar toe slepen, zit.

De suikers in energiedrank zorgen ervoor dat je minder eenvoudig vet verbrand maar de suikers opslaat als vet reserves waardoor je nooit van dat buikje af zult komen en die six pack wel kan vergeten.

Drink minimaal 2 liter water

Door de hoge hartslag tijdens het surfen droog je snel uit, daar komt bij dat je op het water niet in de gaten hebt dat je zweet en vocht verliest.

Als je dorst krijgt tijdens het surfen ben je al te laat en heb je al een vocht tekort.

Zorg er dus voor dat je op tijd voldoende drinkt. Water is daarbij de perfecte drank.

Energiedranken, frisdranken en ook vruchtensappen zitten vol met toegevoegde suikers en andere toevoegingen die je niet nodig hebt.

Laat ze dus staan en drink meer water.

Eet eiwitrijke voeding

Doordat je zoveel energie tijdens het surfen verbrand is het van cruciaal belang dat je voldoende eiwitten binnen krijgt. Eiwitten zijn de brandstof voor je spieren.

Zorg dus voor, tijdens maar vooral na het surfen voor voeding met voldoende eiwitten.

Kwark, vette vis, vlees en kaas zijn bronnen van eiwitten die je kunt eten als je langer van je surfsessie wilt genieten.

Vooral na het surfen is het belangrijk dat je veel water drinkt en voldoende eiwitten eet, hierdoor herstellen je spieren het snelste.

Weg met de snelle koolhydraten

Nu we het toch over verstandige voeding hebben wil ik je nog even meegeven dat je echt moet stoppen met het eten van snelle koolhydraten.

Koekjes, snoep, chips en wit meel producten zorgen voor meer buikvet en zorgen niet voor een verzadigd gevoel op basis van uitgebalanceerde gezonde voeding.

Als sporter heb je overigens wel koolhydraten nodig als energiebron maar dat zijn trage koolhydraten.

Deze koolhydraten zorgen voor een verzadigd gevoel (net als eiwitten overigens) en zijn de basis van een gezonde voeding.

Wil je een sixpack kweken dan is een combinatie van trage koolhydraten in combinatie met eiwitten en gezonde vetten de beste voeding die je kunt nemen.

Trage koolhydraten zitten in fruit, groente, vezelrijke en volkoren producten.

Wil je meer weten over gezonde voeding voor windsurfers?

Ik heb je nu een aantal tips gegeven over gezonde voeding waardoor je naast het windsurfen nog meer calorieën kunt verbranden en langer op het water kunt staan.

Uithoudingsvermogen en kracht op het water bouw je grotendeels op in de keuken door goed over je voedings patroon na te denken.

Wil je hier meer over weten dan kan ik je de Keto Revolutie van Mitchel van Duuren aanraden.

Pas na het lezen van dit boek ben ik me gaan beseffen hoe belangrijk de juiste voeding is, waardoor ik nu veel langer op het water kan staan en dat is waar het om draait, toch?

keto revolutie video

Bekijk nu GRATIS de informatieve video waarin Mitchel je alles wat je moet weten uitlegt, KLIK HIER!

 

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *